Day 3 - Reisverslag uit Banjar Penestanan Kaja, Indonesië van Maureen Veenstra - WaarBenJij.nu Day 3 - Reisverslag uit Banjar Penestanan Kaja, Indonesië van Maureen Veenstra - WaarBenJij.nu

Day 3

Blijf op de hoogte en volg Maureen

19 April 2016 | Indonesië, Banjar Penestanan Kaja

Mijn eerste nacht.. Nou de hanen hier kennen geen besef van tijd en er zijn salamanders in je slaapkamer overal. Ofcourse poepen ze alleen mij onder.
Maar het is wel leuk, om het gewoon op deze manier mee te maken.
De bedden zijn van bamboe en alle nieuwelingen slapen boven, nou soms heb je het gevoel dat het bed zo in kan storten. Het beweegt de hele tijd. We hebben in mijn huis 2 kamers met ieder 6 meiden. Alleen hebben we maar 1 badkamer, met maar 1 douche en 2 toiletten. Dus als je gaat plassen terwijl iemand gaat douchen kun je geweldig ongemakkelijke gesprekken hebben. Haha we zijn er allemaal niet zo blij mee maar het is te overleven.
Er zijn meer vrijwiligershuizen bij ons in de buurt, allemaal verschillend.

Ik wist dat de meiden die al vrijwilligerswerk doen vroeg op moeten en dat ik daar waarschijnlijk wakker van zou worden. Op een gegeven moment hoor ik zoveel lawaai ik denk: Oh het is ochtend! Dus hup opstaan. Maar het was nog zo donker en ik zag verder niemand opstaan. Ik kijk op mijn telefoon en het is pas 3:10! Er was iemand van het bovenste bed naar het toilet geweest, daarom was er zoveel herrie haha. Ik was klaar wakker en het duurde even voor ik weer sliep. Toen het wel ochtend was werd ik wakker om half 7, prima tijd aangezien de locale bevolking ook hier gaat slapen rond 9 uur en allemaal om 6uur alweer opstaan.
Wel wennen voor mij, ik hou van uitslapen!

Nou de eerste dag van mijn oriëntatieweek ging beginnen! Soms heeft onze douche problemen dus ik moest 's ochtends ijskoud douchen. Daarna gingen we richting de kantine die 5 min lopen is, om te ontbijten. Omelet, een uitgedroogd broodje met jam en wat fruit dat ik nog niet kende. Op het brood na was alles heerlijk! Nadat iedereen uitgegeten was, ging iedereen die nieuw was verzamelen in de kantine en ontmoette we onze coördinator. (De kantine is trouwens gewoon een open plek tussen allemaal gebouwtjes in met wat tafels en stoelen en golfplaten eroverheen als dak) Bij aankomst was ons verteld om sportschoenen aan te doen, want we gaan een stukje wandelen.
Dat stukje dat was best ver haha.
Wij zitten in de buitenwijken van Ubud en zijn lopend naar Ubud centrum gegaan, onderweg stop je een paar keer en krijg je wat te vertellen over de plek waar je staat of over de gewoontes van de locale mensen. Op een gegeven moment mogen we een half uurtje op de markt lopen en vervolgens gaan we weer verder. Richting 'monkeyforest', ook hier krijgen we een halfuur om rond te kijken. Wat een prachtig stuk bos! Overal apen die wel beetje eng waren want springen op je, maar was wel heel leuk om te zien!
Na de monkeyforest ging iedereen terug naar de vrijwilligershuizen, de coördinator zei dat het ongeveer een uur terug lopen was. Dus 3 meiden en ik besloten om wat te gaan eten en drinken in een lokaal tentje. Alles is zo goedkoop en zo lekker! Ongelooflijk voor het heerlijke eten dat je hier hebt zou je 5x zoveel betalen in Nederland.
Eenmaal terug iedereen was kapot, het was half 3 en om 3uur moesten we alweer verzamelen voor een culturele introductie.

Bij de culturele introductie werd ons wat verteld over de 'locals'. Zoals dat je het hoofd van een oudere niet aan mag raken, je linkerhand niet mag gebruiken, enz.
Om 5uur was het eindelijk afgelopen en toen kregen we te horen dat we om 6uur weer moesten verzamelen om met de taxi 45min te rijden naar een dansvoorstelling.

Thuis omgekleed en meteen wezen eten in de kantine, om 6uur verzamelde we en gingen we met groepjes van 7 de taxi in. Na een lange rit kwamen we aan op een open plein met stoelen, om een soort enorme paal met allemaal kleine olielampjes. Om 7uur begon de dansshow, het was een soort theater achtig iets. Heel mooi maar na een kwartier was je het wel zat. Anderhalf uur later, stappen we allemaal de taxi weer in, naar huis! Wat was ik kapot na zo'n lange actieve dag, maar wat was het interessant en prachtig.
Ik ben heel benieuwd hoeveel ik af gevallen ben als ik terug kom, hahaha.

(13:40 in Bali, 08:40 in Amsterdam)

  • 19 April 2016 - 07:51

    Tjeerd:

    Haha inderdaad voor jou giga omschakelen dame. Maar wat leuk om je 3e dag te lezen. Ik houd van je kanjer. Veel plezier. Xxx

  • 19 April 2016 - 08:46

    Jaap:

    Hey Maureen,
    Nou, da's inderdaad een drukke dag. Hebben ze je ook verteld waarom je je linkerhand niet mag gebruiken? Daar vegen ze namelijk hun gat mee af. Als t goed is zie je op de plees daar ook een fles water staan, nou...dat is niet bedoeld voor als je dorst hebt hahaha.
    Veel plezier verder
    Groetjes Jaap

  • 19 April 2016 - 08:50

    Marijn:

    Afzien schatje! Whahaha. Wat een prachtig verhaal, heb hard gelachen en ben stikjaloers. Voorlopig doe je het wel gewoon allemaal effe, super tof! LY

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maureen

Hee ik ben Maureen! Welkom op mijn pagina. Hier zal ik reisverslagen over mijn reis naar Bali in zetten. In het bijhouden hiervan ben ik niet de beste, dus dat wordt nog wat. Waarom ik vrijwilligerswerk in Bali ga doen? Volgens mensen om mij heen loop ik al van kleins af aan te zeggen dat ik naar het buitenland wil en dan het liefste mensen helpen. Een paar jaar terug heb ik voor mezelf besloten dat ik vrijwilligerswerk wil gaan doen in Afrika. Hier ben ik op gekomen omdat school je zo erg liet nadenken over wat je wilt gaan studeren en aangezien ik toen (nu nog steeds) geen idee heb wat, heb ik besloten een tussenjaar te nemen na school. Dit jaar ga ik dus spenderen in Afrika. Maar nu, vind ik vrijwilligerswerk in het buitenland wel leuk? Zo kwam ik op het idee om voor 3 weken naar Bali te gaan en dit te gaan ontdekken! Ik heb er ongelofelijk veel zin in en wat een levenservaring ga ik tegemoet! Kisses

Actief sinds 26 Maart 2016
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 8660

Voorgaande reizen:

16 April 2016 - 08 Mei 2016

Mijn reis naar Bali

Landen bezocht: