Day 10 - Reisverslag uit Banjar Penestanan Kaja, Indonesië van Maureen Veenstra - WaarBenJij.nu Day 10 - Reisverslag uit Banjar Penestanan Kaja, Indonesië van Maureen Veenstra - WaarBenJij.nu

Day 10

Blijf op de hoogte en volg Maureen

25 April 2016 | Indonesië, Banjar Penestanan Kaja

Vandaag was de eerste vrijwilligerswerk dag!
Het was heel leuk.

We moesten klaar staan om 7:30 ontbeten en al, maar we werden maar niet opgehaald. Om 7:45 komt onze coördinator en zegt dat hij zijn auto ging halen wat ook nog 20 minuten duurde. Dus we vertrokken heel laat, maar onze coördinator legde uit dat het een nieuwe kindergarten is.
Ze hebben voor ons nog nooit vrijwilligers gehad, de school had gevraagd of we later konden komen omdat ze het de kinderen eerst nog wilden vertellen.
Het is zo'n 20/30 minuten rijden vanaf onze kantine. Toen we daar aankwamen leerden we eerst de directrice kennen en die vertelde ons wat dingen, over bijvoorbeeld welke onderwerpen ze nu bezig zijn.
Er zijn 2 klassen, eentje met kinderen van 2 tot 4 jaar en eentje met kinderen van 4 tot 6 jaar. Wij mochten kiezen welke en niemand zei wat dus ik koos voor de klas met kinderen van 2 tot 4 jaar. De meeste zijn 3 of 4.
Ze zijn zo slim!! Ze zijn 3/4 jaar en kunnen hun naam en het alfabet al schrijven. Ook kunnen ze al woorden in het Engels, zelfs een heel liedje.
Toen we binnen kwamen waren ze zo verlegen, er was 1 brutaal jongetje tussen maar de rest was zo stilletjes.
We hebben ons voorgesteld, een rondje namen gedaan en toen moesten wij gaan zeggen wat er ging gebeuren. Omdat we hadden voorbereid voor oudere kinderen hadden we daar niks aan en gingen we dus met hun tekenen. De zon en sneeuw, ze moesten 'Sun' and 'snow' leren schrijven en dan legde we uit dat in Bali is het warm en is er veel zon, in Nederland en Zweden is het heel koud en heb je sneeuw.

Omdat de les best kort was, ging de bel al best snel en was het pauze.
Eenmaal buiten kwam alle energie vrij, ze werden zo uitbundig, heerlijk om te zien.
Een meisje viel en moest huilen, de juf ging haar opvrolijken door een spelletje te spelen. Je staat allemaal hand in hand in een kring en 1 iemand in het midden, dan zingen ze een liedje in Bahasa en als het stopt moet diegene in het midden raden wie er achter haar staat.
Om het ijs te breken ging ik meedoen en ze vonden het geweldig! De juf wilde dat ik mee zong dus ik deed op mijn best meezingen in Bahasa haha.
Na een tijde veranderde het spel naar dat ze een liedje zingen, dan wijst de juf iemand aan en die gene moet het dier na doen dat de juf gekozen heeft. Tuurlijk werd ik gekozen en voor ik het wist stond ik midden in de kring te dansen als een aap. Hahaha al de kinderen lagen dubbel, ook waren er ouders die stonden te kijken en het geweldig vonden. Was zo leuk haha.
Al gauw werd er ruzie gemaakt wie er mijn handje vast mocht houden, al deze tijd was Ebba met een paar andere kinderen met de blokken aan het spelen.
Er zijn nog 2 meiden met ons en zij hebben de oudere groep, zij gaven nog les tijdens de pauze van de jongere kinderen.
Woensdag hebben ze een ceremonie en moeten de kinderen dansen in de tempel, dus ze gingen na de pauze allemaal (ook de oudere) oefenen. Daarom waren ook de ouders er en het zag er zo lief uit.

Om 10:00 was het weer klaar en zijn we naar het 'Rice field house' gegaan waar we altijd onze lessen moeten voorbereiden.
We hadden een gesprek met mensen van de organisatie, over hoe de eerste dag ging enz. Was allemaal prima en daarna gingen we voor morgen voorbereiden.
Om 12:30 waren we klaar met voorbereiden, gingen we lunchen en ik was kapot. Nogsteeds zo moe van zondag en dan vandaag weer zo'n overweldigende dag. Terug lopend naar onze kamers valt er ineens iets uit de boom en ik raap het op, toen ik uit het café iemand hoorde roepen. Ik liep er heen en ze vertelden me dat het passievrucht was, ik kon het eten. Ik heb gewoon passievrucht dat recht voor mijn neus uit een boom valt gegeten. Geweldig! Haha, maar dus omdat ik zo moe was ben ik terug in m'n kamer een uurtje gaan slapen en daarna ongeveer 2uur gewoon heerlijk gelezen.

's avonds aten we in de kantine, wilde om 20:00 naar de filmavond in Kopi Desa, maar we hadden er toch niet zoveel zin in en gingen meteen door naar Vespa ofcourse. Onze vaste plek.
Daar nog wat gekletst en de plannen voor het weekend gemaakt. We gaan naar Gili Trawangan!

Tot nu toe nogsteeds zo erg naar m'n zin! Maar ga slapen, ben kapot haha.

Goodnight, sweetdreams!
X

(23:43 in Bali, 17:43 in Amsterdam)

  • 25 April 2016 - 17:54

    Tjeerd:

    Geweldig verhaal met die kinderen, helemaal jou ding. :)

    Passievrucht voor je neus uit de boom vallen??? Als er maar geen vent daarna nog uit de boom komt vallen...:)
    Veel plezier kanjer.

  • 25 April 2016 - 18:42

    Chris:

    Wat een geweldig verhaal weer!!!Ben benieuwd wat er nog meer allemaal uit een boom valt, voor je neus.........Trouwens super dat je nog de tijd en energie kunt vinden om zo'n heel verhaal te schrijven!complimenten hoor.
    We kijken uit naar je volgende update, en hopen dat je weer allemaal waanzinnige dingen gaat beleven!!Penuh cinta dan tetap menikmati!!xxx C&D

  • 25 April 2016 - 18:50

    Marijn:

    Dit is jou op het lijf geschreven! Super leuk! LY Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maureen

Hee ik ben Maureen! Welkom op mijn pagina. Hier zal ik reisverslagen over mijn reis naar Bali in zetten. In het bijhouden hiervan ben ik niet de beste, dus dat wordt nog wat. Waarom ik vrijwilligerswerk in Bali ga doen? Volgens mensen om mij heen loop ik al van kleins af aan te zeggen dat ik naar het buitenland wil en dan het liefste mensen helpen. Een paar jaar terug heb ik voor mezelf besloten dat ik vrijwilligerswerk wil gaan doen in Afrika. Hier ben ik op gekomen omdat school je zo erg liet nadenken over wat je wilt gaan studeren en aangezien ik toen (nu nog steeds) geen idee heb wat, heb ik besloten een tussenjaar te nemen na school. Dit jaar ga ik dus spenderen in Afrika. Maar nu, vind ik vrijwilligerswerk in het buitenland wel leuk? Zo kwam ik op het idee om voor 3 weken naar Bali te gaan en dit te gaan ontdekken! Ik heb er ongelofelijk veel zin in en wat een levenservaring ga ik tegemoet! Kisses

Actief sinds 26 Maart 2016
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 8716

Voorgaande reizen:

16 April 2016 - 08 Mei 2016

Mijn reis naar Bali

Landen bezocht: